Langhøj Live ApS

Hasselager Centervej 26

DK - 8260 Viby J

PRODUCENT

© 2019 by Langhøj Live ApS. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Icon
RING TIL OS

+45 87 41 10 40

EMAIL OS
ÅBNINGSTIDER

Man - Fre: 8 - 16

Links til andre Langhøj Live hjemmesider

www.nu-drive.com

www.langhoej-live.dk

Download brochure

Engelsk

Dansk

Tysk

Spansk

Marketing 

Video

Billeder

OM OS

ICON kørestolene produceres i Danmark af Langhøj Live ApS, som er et søsterselskab til Langhøj ApS, der har specialiseret sig i indretning af køretøjer til handicappede borgere.  

Langhøj ApS blev etableret i 1969 og Langhøj Live ApS opstod i 2012 med det formål, at levere gode mobilitetsløsninger til danske kørestolsbrugere. 

Samtidig købte vi et firma i England, der producerede NuDrive drivaggregater til manuelle kørestole, hvilket samtidig blev opstarten på vores eksport. 

I 2015 købte vi produktions- og distributionsrettighederne til den Canadisk baserede ICON kørestol, hvilken vi nu distribuerer over hele verden, med undtagelse af Nord- og Sydamerika, som canadierne stadig er ansvarlige for. 

Historien bag udviklingen af den unikke ICON A1 kørestol er et kapitel for sig selv, hvilket du kan læse meget mere om nedenfor, hvis du har tid og lyst. Det er en interessant historie! 

Growing an ICON

 

En snowboard ulykke, 13 paralympiske medaljer, og et afbrudt samarbejde med cykelfabrikanten Cervélo, banede vejen for en helt ny måde at tænke aktive kørestole på. Christian Bagg og Jeff Adams, der begge selv er aktive kørestolsbrugere, var på ingen måde tilfredse med de kørestole markedet havde at tilbyde, og de satte sig derfor for at lave en kørestol, der ikke bare er perfekt for dem selv men også for de fleste andre kørestolsbrugere.   


Dette er historien om en kørestol, der er vokset op omkring et ønske om at kombinere teknologien fra cykelverdenen med den teknologiske udvikling fra eliteidrætten og lade det udmønte sig i en standard dagligdags kørestol. 

De vilde drenge

Historien begynder helt tilbage i midten af 1990’erne, hvor Jeff Adams har fuld knald på karrieren som Canadas nationale paralympiske klenodie indenfor kørestolsrace. Én guldmedalje, tre sølvmedaljer og tre bronzemedaljer fra de paralympiske lege i Barcelona, Seoul og Atlanta, er indtil videre blevet svøbt om halsen på Jeff Adams, der af mange bliver anset som én af de helt store profiler i sit hjemland. Jeff har siddet i kørestol siden han som barn fik kemobehandlinger imod kræft. Han overlevede kræften, men kemo’en ”brændte” hans rygmarv allerede som 9årig.  

Christian Bagg, der i 1996 er 20 år gammel, er i fuld gang med ingeniør studiet og en lovende karriere indenfor mountainbike industrien, som produktudvikler, da ulykken indtræffer.  ”Egentligt kom det ikke bag på ret mange, inklusive mig selv”, siger Christian i dag, når han bliver spurgt indtil hvorledes ulykken skete. Da de ringer hjem til hans kæreste fra hospitalet, hvor han bliver indlagt efter et fejlslagen snowboard stunt under en national konkurrence, ved hun instinktivt hvad der er sket. ”Er det Christian?”, spørger hun.  ”Ja” lyder det korte svar i telefonen.  ”Han har brækket ryggen, har han ikke?” ”Jo. Han kommer ikke til at gå igen”.  

 
Christian er vokset op midt i den vilde natur i Rocky Mountains omkring Alberta i Canada. Og dét bliver udnyttet til fulde. Sommeren byder ofte på intensive og hæsblæsende mountainbike løb på ruter, der bringer rytterne ud i vanvittige situationer på kanten af afgrundsdybe klippespalter, når de i høj fart kaster cyklerne rundt i skarpe sving og henover naturlige forhindringer, der effektivt blokerer rytternes vej i kampen om førstepladsen. Christian ligger næsten altid forrest i feltet. 

Om vinteren, når det meterhøje snedække lægger sig som et blødt tæppe over bjergene og cykelruterne, bliver cyklen skiftet ud med et snowboard. Men intensiteten og de halsbrækkende eventyr består. Christian viger ikke tilbage for noget. I vinteren 1996 går det imidlertid galt. Et fejlslagent big tail grab udvikler sig i stedet til et back flip. Christian lander på ryggen og bliver hasteindlagt på hospitalet i Calgary. Nu som paraplegiker og med et liv fuld af knuste drømme…skulle man tro!   

Men Christian har et ukueligt livssyn, og blot tre måneder efter ulykken bliver han udskrevet fra rehabiliteringscenteret med stor hjælp fra venner og familie samt flere møder med handicappede idrætsudøvere, der overbeviser ham om, at livet ikke er slut, men blot har taget en uventet drejning. Jeff Adams er én af de idrætsudøvere, der besøger rehabiliteringscenteret mens Christian er indlagt. De to kommer hurtigt i snak, og da Christian senere er tilbage på sit ingeniørstudie, er det Jeff han kontakter, da han har brug for hjælp til sit nye projekt.  

 

Tre år i en ”custom-fit” kørestol, der aldrig rigtig lader til at passe ham, får ham til at skrotte drømmen om at designe mountainbikes og kaste sin passion for produktudvikling over kørestolsindustrien i stedet. Manglen på indstillingsmuligheder er et konstant irritationsmoment, når kroppen skriger efter at få lov til at skifte siddestilling, men kørestolen udelukker ham fra at gøre det.

 


Jeff viser sig at være den helt rigtige at ringe til. Med sit indgående kendskab til teknologien indenfor kørestolsrace kan han bidrage med megen viden til Christians projekt. ”Jeg har altid undret mig over at den teknologi, der anvendes i sportsstole, ikke blev videreført ud i standard kørestolene”, fortæller Jeff. 

Opringningen fra Christian bliver startskuddet til et langt, og til tider turbulent, partnerskab og venskab mellem de to. Et partnerskab, der byder på op- og nedture på det personlige såvel som på det professionelle plan. I teorien er de det perfekte makkerpar. Christian er et af de få

mennesker, der er i stand til at udvikle ideerne til fuldt funktionelle prototyper, uanset hvor vanvittige de må synes at være på papiret

 

Jeff er omvendt typen, der konstant sikrer omverdenens opmærksomhed omkring det at være handicappet og få det bedste ud af det. I 2002 klatrer han således de 1.776 trappetrin i det Canadiske CN Tower, siddende i en kørestol, for at skabe opmærksomhed omkring udviklingen af barrierefrie omgivelser for handicappede, og indsamler på den bekostning $ 170.000 til formålet.  


Men de er også et par store drengerøve og under et møde med nogle investorer, på en bar i Las Vegas, bliver de begge så fulde, at de kommer op at slås og bliver smidt ud med beskeden om aldrig at vende tilbage. 

Et samarbejde med Cervélo


Christian og Jeff beslutter sig for at satse fuld-time på at udvikle den ultimative kørestol. En kørestol, der er multijusterbar, men som stadig er let og komfortabel at køre i. Hvor kørestolen bliver tilpasset brugeren, i stedet for at det er brugeren, der skal tilpasse sig til stolen. En stol, der ikke gør brugeren mere invalid med tiden, men som er i stand til at ændre indstillinger i takt med at brugerens krop ændrer karakter over tid. ”Forestil dig at få lavet et skræddersyet sæt tøj”, siger Jeff. ”Det passer perfekt når du får det, men det er det eneste sæt tøj du har i de næste 5-6 år. Din krop må med andre ord ikke ændre karakter. Du må ikke tage på. Du må ikke hænge mere i skuldrene. Du må ikke styrketræne og få større muskler. For så passer sættet ikke længere. Sådan er det at få en skræddersyet kørestol. Den passer nu og her, men det er en kortsigtet fornøjelse”. 

De to indgår i 2007 i et samarbejde med den canadiske cykelfabrik Cervélo, der investerer i det fælles projekt, at lave en multijusterbar kørestol. De der følger med i cykelsporten kender sikkert Cervélo, som dét cykelmærke Bjarne Riis’ cykelhold CSC anvender, da Carlos Sastre vinder Tour de France i 2008. Det er med andre ord en cykelfabrikant, der er med helt i front på den teknologiske udvikling. Opgavens ordlyd er ligefrem: Lav en let aktiv-kørestol, der kan indstilles til både at passe til Jeffs 155 cm kropshøjde såvel som til Christians 193 cm. I praksis er det imidlertid ikke så let, som det lyder.

 
Samarbejdet slutter dog allerede i 2010, da Cervélo beslutter sig for at gå solo. Christian og Jeff bliver sparket ud, i hvad der mest af alt ligner en fjendtlig overtagelse. Den dag i dag er det stadig et mysterium for dem, hvad der egentlig skete og hvorfor Cervélo valgte at afbryde samarbejdet. ”Men uanset grunden”, fortæller Christian, ”så var vi så tilpas stolte af de ideer og koncepter vi havde udviklet, at vi har blod nok på tanden til at videreføre ideerne i et nyt selskab”.

 
Icon Wheelchairs Inc. opstår umiddelbart efter men for ikke at komme ud i nogle konflikter omkring patent-rettigheder, vender de tilbage til nogle koncepter, de havde udviklet før samarbejdet med Cervélo opstod.

 

Dragons’ Den (Løvens hule) 


Den nye stol bliver første gang præsenteret for offentligheden i form af en prototype, i CBC TV programmet Dragons’ Den, allerede få måneder efter bruddet med Cervélo. Christian og Jeff har et håb om at sælge 20 % af firmaet til $ 500.000, men selv om investorerne i TV programmet er mere end begejstrede for den fremviste

prototype, og de umiddelbare fordele konceptet vil medføre for kørestolsbrugere verden over, så er den krævede investeringssum, alligevel mere end de er villige til at betale. 

”At deltage i Dragons’ Den er sandsynligvis det bedste vi nogensinde har gjort”, fortæller Jeff efterfølgende. ”Selv om vi ikke fik den ønskede investering, så skabte programmet så megen opmærksomhed omkring vores kørestol, at selveste Multimatic kontaktede os efterfølgende for at tilbyde deres designhjælp”.  


Multimatic, der er en verdenskendt leverandør af højkvalitetskomponenter til bilindustrien, tilbyder deres fulde support for at få lavet prototypen om til en funktionel og salgsklar kørestol. De vil ikke investere i firmaet Icon Wheelchairs Inc. men stiller i stedet hele sin ingeniørstab, designere og maskinpark til fri rådighed for Christian og Jeff.    ”Alt hvad der tidligere havde givet os hovedbrud blev nu løst professionelt og på et niveau, der oversteg alle vores forventninger”, fortæller Christian. ”Multimatic har en meget stor andel af æren for stolens endelige design”. 

Den endelige kørestol 


Da Icon A1 kørestolen langt om længe bliver introduceret på det canadiske og amerikanske marked i 2011, er der allerede et stort hype omkring den. ”Det lader til, at der er mange andre kørestolsbrugere, der er frustrerede over manglen på justeringsmuligheder i deres kørestol”, fortæller Christian med et stort smil, før han fortsætter: ”Det handler jo om, at terapeuter ofte er tvunget til at bevilge en kørestol, baseret på det behov brugeren har her og nu. Men det er jo ikke sikkert, at det er det samme om bare to år”
    
 

Helt konkret er de to lykkedes med at designe en kørestol, der er multijusterbar, og som ydermere er forsynet med et luftaffjedringssystem, der effektivt absorberer de helkropsvibrationer kørestolsbrugere udsættes for dagligt, og som er kendt for at forårsage sekundære skader herunder især smerter i den nedre lænderegion. Men i modsætning til mange andre forsøg på det samme så bliver man overrasket over, at Icon stolens luftaffjedring ikke trækker energi ud af kørestolens fremdrift, hvilket ellers normalt er tilfældet for kørestole med en eller anden form for affjedring.    


Når man ser indgående på Icon kørestolen, så ser man først og fremmest en kørestol, der ser anderledes ud. Men kigger man nærmere efter, så ser man også en kørestol, der kan justeres på så mange afgørende parametre, at man ikke tror det er muligt og samtidig bevare en lav vægt og gode køreegenskaber.

 
”Vi har jo skelet temmelig meget til cykelindustrien. Flere af komponenterne er helt standard på mountainbikes” forklarer Christian og peger på luftaffjedringen. ”Den dér er f.eks. en Rock Shox fra SRAM og benyttes af verdens førende mountainbike ryttere i det allermest krævende terræn, man kan forestille sig. Og hvis det kan holde dér, hvorfor skulle de så ikke også kunne holde til dagligdagsbrug i en kørestol?”, afslutter han retorisk  

”Men vi har ikke kun kigget på justerings-muligheder, komfort og køreegenskaber”, supplerer Jeff med henvisning til den lidt specielt designede ”front wing”. ”Ved forflytninger fra stol til gulv, gulv til stol eller endda fra stol til seng, udsættes skulderleddet normalt for en temmelig høj belastning, da leddet under forflytninger er helt åbent. Det skyldes, at man normalt griber fat i kørestolsrammen på sædeniveau.  På Icon stolen griber man derimod fat på et lavere punkt nemlig på den polstrede front wing. Derved holdes armen strakt, og leddet forbliver lukket og udsættes for en væsentlig mindre belastning”.

J

Det internationale marked 
Tre år efter en succesfuld markedsintroduktion på hjemmemarkedet er Jeff og Christian klar til at kigge ud mod den internationale scene. Særligt Europa ser interessant ud. De indser dog hurtigt, at det kræver sit at have med et fragmenteret europæisk marked at gøre, hvis ikke man er fysisk til stede. Jeff pakker derfor rygsækken og drager til Rehacare messen i Tyskland med henblik på at finde den helt rigtige samarbejdspartner. Her møder han Salgschef Martin Fog Thomsen fra den danske virksomhed Langhøj Live ApS.

 

”Egentlig var vi slet ikke på udkig efter en kørestol”, fortæller Martin, ”men den her kørestol var nu alligevel unik på så mange måder, at den ikke kunne undgå at vække min nysgerrighed.”  
Tilbage på kontoret i Danmark kan Martin ikke slippe kørestolen og Jeff fra tankerne, og han beslutter sig for at bringe emnet på bane for sin chef, Frank Langhøj, der øjeblikkeligt fatter interesse for kørestolen og tager kontakt til Jeff, der i mellemtiden er tilbage i Canada i god behold. Forhandlingerne begynder, og inden længe bliver Jeff og Frank enige om, at den bedste løsning er, at Langhøj køber halvdelen af firmaet Icon Wheelchairs. ”Det lå egentlig ikke i kortene, at vi nu skulle være kørestolsfabrikant”, fortæller Frank Langhøj. ”Firmaet Langhøj har produceret handicapbiler i mere end 30 år, og selv om vi med Martin har taget et skridt i retning af at levere drivaggregater til kørestole på hjemmemarkedet, så er købet af Icon Wheelchairs en uventet men meget spændende udvikling for firmaet”.  

 

Med den nyansatte Eksportchef, Torben Mathiassen i spidsen, står Langhøj Live ApS overfor en europæisk markedsintroduktion på Rehacare messen i Tyskland allerede året efter. ”Vores primære mål er selvfølgelig at finde en række interessante forhandleremner rundt omkring i Europa”, fortæller Torben, ”men samtidig ønsker vi jo også, at brugerne ser et stort potentiale i kørestolen”.   

Succesen udebliver ikke. Adskillelige forhandlere kommer forbi og ønsker at repræsentere Icon i deres eget hjemland. ”Men det er først, da Kirsten Hart kommer forbi, at vi helt forstår, hvad vi står med her”, siger Torben. 


Kirsten Hart er ledende ergoterapeut på Stoke Mandeville Hospital for Spinal Cord Injuries lige uden for London, og hun fatter hurtigt interesse for Icon kørestolen. ”Vi har tidligere gjort det engelske bevillingssystem opmærksomme på problematikken omkring nytilskadekommende, vis kropspositur ændrer sig markant i løbet af de første par år i kørestolen”, fortæller Kirsten og fortsætter ”men hidtil har der ikke været en fornuftig løsning på problemet. Den her kørestol kunne godt gå hen og være dét, vi alle sammen på paraplegicentrene rundt omkring har efterlyst.”